Silent Screamer.

<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2311103088097426775\x26blogName\x3dcan+i+be+someone+else?\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://teddybearsayabesar.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://teddybearsayabesar.blogspot.com/\x26vt\x3d-7328175899031983178', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
#Silent Screamer.
#info sains:why the sky is blue?
hai kawan-kawan.sekarang ni aku gembira sebab baru dapat cari jawapan kepada soalan kawan baik aku.al-kisahnya begini..ada ke patut kawan aku dalam kelas tu tanya dekat kawan aku lagi sorang macam ni,"nanti kalau anak kau tanya,kenapa langit warna biru kau nak jawab apa?"kawan aku pun bersyarah la entah apa jawapannya pun aku tak pastilah.aku juga masih teranya-tanya mengapa langit berwarna biru tak warna pink ke hitam ke.hahaha...ok,let's go to the answer!

                                   
                                               cuba tengok gambar di atas.langit apa?biru kan?




Masa langit berawan  jelas biru kerana molekul dalam udara menyerakkan cahaya biru dari matahari lebih daripada merah mereka menyerakkan cahaya. Apabila kita melihat ke arah matahari pada waktu matahari terbenam, kita melihat warna merah dan oren kerana cahaya biru telah bertaburan keluar dan jauh daripada garis penglihatan.

Cahaya putih dari matahari adalah campuran semua warna pelangi. Ini telah ditunjukkan oleh Isaac Newton, yang menggunakan prisma memisahkan warna-warna yang berbeza dan sebagainya membentuk spektrum. Warna-warna cahaya dibezakan oleh panjang gelombang yang berbeza. Antara bahagian spektrum yang boleh dilihat dari lampu merah dengan panjang gelombang kira-kira 720 nm, violet dengan panjang gelombang 380 nm, dengan jingga, kuning, hijau, biru dan nila antara. Ketiga-tiga jenis reseptor warna dalam retina mata manusia bertindak balas paling kuat kepada panjang gelombang merah, hijau dan biru, memberikan kami visi warna kami.Kesan Tyndall
Langkah-langkah pertama ke arah betul menjelaskan warna langit telah diambil oleh John Tyndall pada tahun 1859. Beliau mendapati bahawa apabila cahaya melalui bendalir yang jelas memegang zarah kecil dalam penggantungan, panjang gelombang yang lebih pendek biru bertaburan lebih kuat daripada yang merah. Ini boleh ditunjukkan oleh bersinar pancaran cahaya putih melalui tangki air dengan susu yang sedikit atau sabun yang bercampur-campur. Dari sisi, rasuk boleh dilihat oleh cahaya biru ia menyerakkan; tetapi cahaya yang dilihat secara langsung dari akhir merah selepas ia telah diluluskan melalui tangki.
Cahaya berselerak juga boleh menunjukkan polarisasi menggunakan penapis cahaya polarisasi sama seperti langit muncul dengan lebih mendalam biru melalui POLAROID matahari gelas.
Ini adalah yang paling betul dipanggil kesan Tyndall, tetapi ia lebih dikenali kepada fizik sebagai serakan Rayleigh-selepas Lord Rayleigh, yang mengkaji dengan lebih terperinci beberapa tahun kemudian. Beliau menunjukkan bahawa jumlah cahaya yang berselerak adalah berkadar songsang dengan kuasa keempat panjang gelombang bagi zarah yang cukup kecil. Ia mengikuti bahawa cahaya biru bertaburan lebih daripada lampu merah oleh faktor (700/400) 4 ~ = 10.Debu atau Molekul?
Tyndall dan Rayleigh menyangka bahawa warna biru langit mesti disebabkan oleh zarah kecil tanah dan titisan wap air di atmosfera. Malah pada hari ini, orang kadang-kadang salah mengatakan bahawa ini adalah kes itu. Kemudian saintis menyedari bahawa jika ini benar, akan ada perubahan warna langit dengan kelembapan atau syarat-syarat yang jerebu daripada benar-benar diperhatikan, jadi mereka sepatutnya betul bahawa molekul oksigen dan nitrogen di udara yang mencukupi ke akaun untuk penyebaran. Kes ini akhirnya diselesaikan oleh Einstein pada tahun 1911, yang dikira formula terperinci untuk penyerakan cahaya dari molekul dan ini adalah didapati berada dalam perjanjian dengan percubaan. Beliau juga boleh menggunakan pengiraan sebagai pengesahan lanjut nombor Avogadro jika dibandingkan dengan pemerhatian. Molekul yang mampu untuk cahaya berselerak kerana medan elektromagnetik gelombang cahaya mendorong momen dipole elektrik di dalam molekul.Mengapa tidak violet?
Jika lebih pendek panjang gelombang yang bertaburan yang paling kuat, maka adalah teka-teki mengapa langit tidak muncul violet, warna dengan panjang gelombang terpendek kelihatan. Spektrum pancaran cahaya dari matahari tidak malar pada semua panjang gelombang, dan tambahan diserap oleh atmosfera yang tinggi, jadi ada kurang violet dalam cahaya. Mata kita juga kurang sensitif kepada violet. Itu sebahagian daripada jawapannya; lagi pelangi menunjukkan bahawa masih ada sejumlah besar kelihatan cahaya berwarna nila dan ungu di luar berwarna biru. Lain jawapan kepada teka-teki ini terletak dalam cara kerja-kerja visi kami. Kami mempunyai tiga jenis reseptor warna, atau kon, retina kita. Mereka dipanggil merah, biru dan hijau kerana mereka bertindak balas paling kuat kepada cahaya pada panjang gelombang orang-orang.
Memandangkan mereka dirangsang dalam perkadaran yang berbeza, sistem visual kita membina warna yang kita lihat.
Tumblr_lq8rym3ws31qcmy8fo1_500_large



Response lengkung untuk tiga jenis kon di mata manusia
Apabila kita melihat ke langit, kon merah bertindak balas terhadap jumlah kecil yang bertaburan lampu merah, tetapi juga kurang kuat kepada panjang gelombang jingga dan kuning. Kon hijau kuning dan lebih kuat berselerak panjang gelombang hijau dan hijau-biru. Kon biru dirangsang oleh warna berhampiran panjang gelombang biru, yang sangat kuat berselerak. Sekiranya tiada indigo dan ungu dalam spektrum, langit kelihatan biru dengan warna hijau sedikit. Walau bagaimanapun, nila yang paling kuat berselerak dan panjang gelombang violet merangsang kon merah sedikit serta biru, yang mengapa warna ini muncul biru dengan warna merah yang ditambah. Kesan bersih adalah bahawa kon merah dan hijau ini dirangsang kira-kira sama dengan cahaya dari langit, manakala biru dirangsang lebih kuat. Kombinasi ini mencakupi warna biru langit pucat. Ia mungkin tidak menjadi kebetulan bahawa visi kita adalah diselaraskan untuk melihat langit sebagai warna tulen. Kami telah berubah untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran kita dan kemampuan untuk memisahkan warna-warna alami yang paling jelas mungkin kelebihan survival.

Matahari terbenam pelbagai warna lebih Firth of Forth di Scotland.Matahari terbenam
Apabila udara jelas matahari terbenam akan muncul kuning, kerana cahaya dari matahari telah lulus jarak jauh melalui udara dan cahaya biru telah bertaburan jauh. Jika udara tercemar dengan zarah kecil, semula jadi atau sebaliknya, matahari terbenam akan menjadi lebih merah. Matahari terbenam ke laut juga boleh oren, disebabkan oleh zarah garam di udara, yang berkesan Tyndall scatterers. Langit mengelilingi matahari dilihat merah, serta cahaya yang datang terus dari matahari. Ini adalah kerana cahaya semua bertaburan dengan baik melalui sudut-tetapi kecil cahaya biru akan lebih cenderung untuk menjadi berselerak dua kali atau lebih ke atas jarak yang lebih jauh, meninggalkan warna kuning, merah dan jingga.

Jerebu biru ke atas pergunungan Les Vosges di Perancis.Jerebu biru dan Bulan Biru
Awan dan jerebu debu kelihatan putih kerana mereka terdiri daripada zarah yang lebih besar daripada panjang gelombang cahaya, yang berselerak semua panjang gelombang yang sama (Mie penyebaran). Tetapi kadang-kadang mungkin terdapat zarah lain di udara yang lebih kecil. Beberapa kawasan pergunungan yang terkenal dengan jerebu biru. Aerosol terpenes dari tumbuh-tumbuhan bertindak balas dengan ozon dalam atmosfera untuk membentuk zarah kecil kira-kira 200 nm seluruh, dan ini menyerakkan zarah cahaya biru. Kebakaran hutan atau letusan gunung berapi mungkin sekali-sekala mengisi atmosfera dengan partikel halus 500-800 nm seluruh, yang saiz yang betul untuk menyerakkan cahaya merah. Ini akan memberikan sebaliknya kesan Tyndall biasa, dan boleh menyebabkan bulan untuk mempunyai warna sedikit biru kerana cahaya merah telah bertaburan keluar. Ini adalah satu fenomena yang sangat jarang berlaku, berlaku secara literal sekali dalam bulan biru.Opalescence
Kesan Tyndall bertanggungjawab untuk warna lain biru dalam sifat: seperti mata biru, opalescence beberapa batu-batu permata, dan warna di sayap biru jay. Warna boleh berbeza-beza mengikut saiz zarah penyebaran. Apabila bendalir berhampiran suhu genting dan tekanan, turun naik ketumpatan kecil bertanggungjawab untuk warna biru yang dikenali sebagai opalescence kritikal. Orang ramai juga telah disalin kesan-kesan yang semulajadi dengan membuat gelas hiasan impregnated dengan zarah, memberi kaca kilauan biru. Tetapi bukan semua pewarna biru dalam alam adalah disebabkan oleh serakan. Cahaya di bawah laut biru kerana air menyerap lagi Panjang gelombang cahaya melalui jarak yang lebih kira-kira 20 meter. Apabila dilihat dari pantai, laut juga biru kerana ia mencerminkan langit, tentu saja. Beberapa burung dan rama-rama colorations biru mereka dengan kesan pembelauan.Mengapa langit merah Marikh?
Imej yang dihantar pulang dari Viking Landers Marikh pada tahun 1977 dan dari Pathfinder pada tahun 1997 menunjukkan langit merah yang dilihat dari permukaan Marikh. Ini adalah disebabkan oleh debu yang kaya dengan zat besi merah yang dibuang dalam ribut debu yang berlaku dari semasa ke semasa di Marikh. Warna langit Marikh akan berubah mengikut keadaan cuaca. Ia harus biru apabila tidak ada ribut baru-baru ini, tetapi ia akan lebih gelap dari langit siang hari bumi kerana Atmosfera yang nipis Marikh.









So,sekarang ni kita dah pun tau kenapa langit berwarna biru kan?hahaha..jadi,kalau ada anak sapa-sapa tanya,jawab jela ye?;)

Labels: , ,

Monday, September 26, 2011 | 6:52 PM | 2 comments

OLD / NEW